Tipy a rady

Co byste měli vědět o trhu s nemovitostmi

Jak správně nastavit cenu nemovitosti

Pro stanovení prodejní ceny nemovitosti většina majitelů sáhne po internetu a snaží se udělat si obrázek o prodejní ceně jejich bytu, domu či pozemku. Srovnávací metoda je správná, ale je potřeba pečlivě posuzovat řadu faktorů. Také je dobré si u sousedů v blízkém okolí zjistit, za kolik právě oni prodali / koupili nemovitost. Jejich odpověď však nemusí být vždy upřímná. Lze to však dohledat nahlédnutím do dokumentů na příslušném katastrálním úřadě, protože se jedná o veřejně dostupné dokumenty.

 

Důležité je vědět, jak dlouho se dané nabídky na internetu nachází, zda jsou v podobném stavu, jaká je dispozice, podlaží a výhled z nemovitosti atd. I tak ovšem není možné přesně určit prodejní cenu, protože v nabídkách se nachází nemovitosti i s nereálnou cenou. Jak tedy určit akceptovatelnou prodejní cenu?

 

Prodávající se vždy snaží prodat za co nejvyšší možnou cenu a naopak kupující chce koupit za cenu co nejnižší. Jak najít kompromis mezi tak rozdílnými cíli? Nejvhodnější možná varianta je obrátit se na odborníky, jako je například realitní kancelář nebo odhadce nemovitosti. Realitní kanceláře odhad tržní ceny zpracují zdarma v rámci realizace zakázky. Důležité je, aby makléř, který odhad dělá, rozuměl místnímu trhu, aktivně zde působil a měl za sebou uskutečněné prodeje v dané lokalitě. Proč je tak důležité, aby byl makléř na místním trhu znalý? Jen realitní makléř, který zrealizoval v poslední době v dané lokalitě prodej podobného bytu / domu, jej může porovnat s vaší nemovitostí. V neposlední řadě je také pravděpodobné, že bude mít v databázi poptávající zákazníky, které předtím nemohl uspokojit.

 

Realitní makléř trh analyzuje, porovnává aktuální nabídky na internetu, zjišťuje, jak dlouho se nemovitosti nabízí. Prokonzultuje s Vámi, do kdy potřebujete transakci zrealizovat. Podle těchto skutečností nastaví cenové pásmo, tj. cenu, za kterou se nemovitost začne nabízet, a cenu, pod kterou by se nemělo jít, a stanoví marketingový plán prodeje (oslovení poptávajících, inzerce, letáky, plachty).

 

V případě, že oceněním pověříte odhadce, který určí různými metodami tržní cenu nemovitosti, je potřeba počítat s poplatkem za vyhotovení posudku. Cena za posudek je odvislá od konkrétní nemovitosti. Obecně platí, že kvalifikovaný realitní makléř má mnohem větší představu a cit pro stanovení skutečné tržní ceny nemovitostí, protože je trhem konfrontován každý den.